ΤΕΧΝΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ

 

Τεστ σωστού-λάθους

 

Τι είναι τα τεστ σωστού λάθους;

Τα τεστ σωστού λάθους αποτελούνται από σειρά προτάσεων για κάθε μία από τις οποίες ο εξεταζόμενος  καλείται να απαντήσει αν κάτι που εκφράζεται με την δοθείσα πρόταση (ερώτηση) είναι σωστό ή λάθος.

 

 

 

Πότε είναι αξιόπιστο ένα τεστ σωστού λάθους;

 

(αξιόπιστο κρίνεται ένα τεστ όταν όσες φορές και αν διανεμηθεί στους αντίστοιχους εξεταζόμενους, τα αποτελέσματα που δίνει είναι ίδια ή παρόμοια)

 

Για να είναι ένα τεστ σωστού λάθους αξιόπιστο πρέπει:

  • να περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό προτάσεων (ερωτήσεων) και  σε κάθε πρόταση να ελέγχεται μία συγκεκριμένη γνώση
  • οι ερωτήσεις να είναι ξεκάθαρες και σαφείς , ώστε να αποφεύγεται η σύγχυση του μαθητή
  • να ζητείται η απάντησή τους από τον εξεταζόμενο σε μικρό σχετικά χρονικό διάστημα
  • να υπάρχει αρνητική βαθμολόγηση (αφαίρεση βαθμών σε περίπτωση μη ορθής απάντησης)

 

 

 

Ποια είναι τα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των τεστ σωστού λάθους;

 

Τα πλεονεκτήματα των τεστ σωστού λάθους είναι:

  • ελέγχουν μεγάλο μέρος της εξεταζόμενης ύλης
  • καλύπτουν ευρύ φάσμα επιπέδων δυσκολίας
  • απαιτούν μικρό χρόνο εξέτασης
  • θεωρούνται από τους εξεταζόμενους εύχρηστα , αξιόπιστα , έγκυρα και ότι δεν μπορούν να  αδικηθούν κατά τη βαθμολόγηση από τον εξεταστή.
  • ενισχύουν την συμμετοχικότητα των διστακτικών μαθητών

 

Τα μειονεκτήματα των τεστ  σωστού λάθους είναι:

  • η κατασκευή τους είναι χρονοβόρα
  • δεν ελέγχει αν μπορεί ο μαθητής να παράγει ο ίδιος την σωστή απάντηση
  • αυξάνονται οι πιθανότητες να δοθεί σωστή απάντηση λόγω εικασίας με πιθανότητα 50%
  • διευκολύνεται η αντιγραφή των σωστών απαντήσεων μεταξύ των εξεταζομένων.

 

 

 

Ποίες οδηγίες λαμβάνονται υπόψη προκειμένου να είναι αποδοτικό ένα τεστ σωστού λάθους;

 

Κατά την προετοιμασία των τεστ σωστού λάθους πρέπει να λαμβάνονται υπόψη τα εξής:

 

  • όλες οι προτάσεις που περιλαμβάνονται στο τεστ διατυπώνονται σωστά
  • οι μισές περίπου από τις προτάσεις που περιλαμβάνονται στο τεστ μεταβάλλονται σε λανθασμένες, αποφεύγοντας να διατυπώσουμε αρνητικά την ίδια πρόταση
  • τοποθετούμε ανάμικτα σωστές και λανθασμένες προτάσεις με τυχαία σειρά ώστε να μην υπάρχει ορισμένη διαδοχή τους
  • σε κάθε πρόταση ελέγχεται συγκεκριμένη γνώση, αν προσπαθήσουμε να ελέγξουμε δύο ή περισσότερες γνώσεις, ο εξεταζόμενος θα απαντήσει σωστά έστω και αν γνωρίζει μία από τις γνώσεις αυτές και έτσι δεν μπορούμε να επισημάνουμε ότι πιθανό δεν γνωρίζει τις υπόλοιπες.

 

 

Παραδείγματα ερωτήσεις από τεστ αξιολόγησης σωστού-λάθους

 

Θέμα: αποστάσεις ασφαλείας, στάσεις – χρόνος αντίδρασης.

 

1. Ακολουθώντας ένα όχημα αφήνετε απόσταση δύο δευτερόλεπτα.

    Σ. Λ.

2. Ο χρόνος αντίδρασης μηδενίζεται όταν ο οδηγός δεν έχει καταναλώσεις καθόλου αλκοόλ.

    Σ. Λ.

3. Ο χρόνος ακινητοποίησης καθορίζεται από το χρόνο αντίδρασης και πέδησης.

    Σ. Λ.

4. Ο χρόνος αντίδρασης ποικίλει ανάλογα με τη φυσική κατάσταση του οδηγού (κούραση –

    μέθη – άγχος).

    Σ. Λ.

5. Όταν βρέχει ο οδηγός που ακολουθεί προπορευόμενο όχημα θα πρέπει να αφήνει

    απόσταση ασφαλείας τουλάχιστον 3 δευτερόλεπτα.

    Σ. Λ.

 

Θέμα: διασταυρώσεις.

 

1. Στις διασταυρώσεις ισχύει πάντοτε η προτεραιότητα από τα δεξιά.

    Σ. Λ.

2. Στις διασταυρώσεις πάντοτε υπερισχύει ο τροχονόμος.

    Σ. Λ.

3. Ο οδηγός που πλησιάζει την διασταύρωση ανακόπτει την ταχύτητά του, κινείται με

    ιδιαίτερη προσοχή και παραχωρεί προτεραιότητα σε αυτούς που τη δικαιούνται.

    Σ. Λ.

4. Οι φωτεινοί σηματοδότες υπερισχύουν των πινακίδων σήμανσης.

    Σ. Λ.

5. Ο οδηγός ο οποίος στρίβει δεξιά πρέπει να παίρνει ανοιχτά τη στροφή.

    Σ. Λ.